Jak zadbać o gospodarkę elektrolitów i nawodnienia podczas treningu fitness

Jak zadbać o gospodarkę elektrolitów i nawodnienia podczas treningu fitness

Głównym zadaniem napojów izotonicznych jest wyrównanie poziomu wody i elektrolitów w naszym organizmie.

Ulegają one zmianie podczas wysiłku fizycznego głównie za sprawą wydzielania potu. Dodatkowo, napoje izotoniczne i nawadniające mają za zadanie uzupełnić witaminy i minerały, a także węglowodany, które spalamy i tracimy podczas wysiłku fizycznego.

Ważne jest to szczególnie podczas intensywnego wysiłku fitness – fizycznemu.

Sedno sprawy polega na ciśnieniu osmotycznemu, czyli ciśnieniu, które panuje w naszych płynach ustrojowych. Dzięki odpowiedniemu zbilansowaniu ciśnienia i elektrolitów, szybko gasimy pragnienie i możemy w łatwy sposób uzupełnić utracone podczas treningu mikroelementy.

Niektóre z napojów izotonicznych i nawadniających zawierają również sód, który powoduje działanie zapobiegające skurczom mięśni, które mogą nam doskwierać zwłaszcza w przypadku silnego wysiłku fizycznego.

Napoje tego typu, nazywane często napojami nowej generacji, tak zwanymi izotonikami, mają niską zawartość cukrów (w przeciwieństwie do sztucznych soków) oraz niską zawartość dwutlenku węgla.

Mogą wspomóc nasz organizm szczególnie w przypadku długotrwałego wysiłku fizycznego, takiego jak bieganie, chodziarstwo, kolarstwo, turystyka górska.

Dzięki odpowiedniemu składowi napojów, szybciej i skuteczniej niż pijąc zwykłą wodę gasimy pragnienie, a dodatkowo nasz organizm utrzymany jest w odpowiedniej równowadze, jeśli chodzi o nawodnienie.

Działanie napojów izotonicznych

Napoje izotoniczne i nawadniające działają również korzystnie na nasze mięśnie, które dzięki dostarczanym mikroelementom i makroelementom, szybciej regenerują się i odnawiają, zarówno w trakcie jak i po wysiłku fizycznym. Stwierdzenie, że czysta woda najlepiej uzupełni potrzeby naszego organizmu to mit.

Po pierwsze, woda gasi nasze pragnienie, zanim jeszcze organizm w pełni i całkowicie się nawodni. Nie zawiera również cennych elektrolitów i węglowodanów, które pozwalają na zwiększenie wydajności naszego organizmu.

Pamiętaj, że według przeprowadzanych przez naukowców badań, sportowcy stosujący napoje izotoniczne i nawadniające, mogą ćwiczyć dłużej.

Nie są tak bardzo narażeni na przegrzanie organizmu, dodatkowo nasz organizm staje się bardziej wydajny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak poprawić wygląd ud i bioder - pilates pomoże Previous post Pilates – ćwiczenia na uda, biodra i kręgosłup
Co zjeść przed każdym treningiem? Next post Zasady odżywiania przed i po treningu